Przedszkole eko w Sianowie
Żłobek Gminny "Skrzat" w Sianowie

ul. Słowackiego 3
76-004 Sianów

Tel/fax. (094) 318-52-94
przedszkole.sianow@wp.pl

Piątek 22. Września 2017
Imieniny: Maury, Milany i Tomasza

Przedszkole gminne w Sianowie

Gdy maluch się rusza wyrośnie na geniusza

Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom fizycznym,

Wasze dziecko będzie lepiej myśleć i łatwiej się uczyć.

Warto sprawdzić

 

          Kinezjologia – nazwa nauki o ruchu brzmi obco i dość….. dziwnie. W rzeczywistości jednak chodzi o bardzo prostą sprawę – kto wykonuje odpowiednie ruchy, ten sprawniej myśli! Tak wynika z doświadczeń kinesiologów. Jeden z nich, amerykański pedagog Paul Dennison uważa, że wiele problemów intelektualnych i emocjonalnych dzieci wynika ze złego współdziałania obu półkul mózgowych i z braku równowagi między nimi. Każda z nich ma nieco inne zadania.

         Lewa półkula – odpowiada za analizę szczegółów, wnioskowanie i mowę.

         Prawa pamięta znajome twarze, steruje emocjami i mimiką.

               Dziecko, które rozwija się w sposób nieskrępowany, naturalnie ćwiczy obie półkule. Dzięki ich harmonijnej współpracy z łatwością przyswaja sobie kolejne umiejętności i ma szansę na pełny rozwój swoich talentów. Brak równowagi między pracą obydwu półkul mózgowych prowadzi do zakłóceń. Dziecko może mieć np. kłopoty z koncentracją, nauką czytania i pisania, opanowaniem własnych emocji. Jest to coraz powszechniejsze zjawisko, ponieważ dzieci więcej czasu spędzają przed komputerem czy telewizorem niż na zabawach z rówieśnikami. W dodatku rodzice w trosce o bezpieczeństwo swoich pociech zabraniają im np. chodzenia po drzewach czy fikania koziołków na trzepaku. A to błąd. Można go na szczęście naprawić. Oto przykłady ćwiczeń opracowanych przez kinesjologów. Regularnie wykonywane ( efekty widać po 4 tygodniach) sprawiają, że dziecko wyrośnie na geniusza.

 

          Czytanie – dziecko, które ma kłopoty z czytaniem, powinno wykonywać te ćwiczenia  ( każde po 2 minuty) co najmniej dwa razy dziennie. 

  • Maluch jedną rękę masuje miękkie miejsca pod obojczykiem z lewej i prawej strony klatki piersiowej. Drugą rękę trzyma na pępku.
  • Dziecko zgina prawe kolano i dotyka go lewym łokciem. Następnie do lewego kolana przykłada prawy łokieć – ruchy naprzemienne.
  •  Motyl na suficie. Ćwiczący podnosi do góry głowę. Kręci głową tak, jakby nosem chciał kreślić na suficie ósemki. Należy zacząć w lewo i do góry.

   Ortografia  -  ćwiczenia polecane dla dysortografików, czyli osób, które mają kłopoty z zapamiętywaniem prawidłowej pisowni. Każde wykonuje się po 3 minuty.

  • Słoń – dziecko wyciąga lewą rękę w przód, grzbietem dłoni do góry, głowę kładzie na ramieniu wyciągniętej ręki, nogi lekko ugięte w kolanach, mały rozkrok. Maluch rysuje ręką w powietrzu obszerne tzw. Leniwe (leżące) ósemki- ucho przyklejone do ramienia, ciało wyprostowane, po 3 min. Dziecko wykonuje ćwiczenie prawą ręką. Kierunek pisania – w lewo do góry.
  • Kapturek myśliciela -  maluch kciukami i palcami wskazującymi chwyta obie małżowiny uszne, masuje je ( odciągając do tyłu i ściskając) od góry i przesuwa w dół do płatka ucha.
  • Sowa  - dziecko prawą ręką chwyta mocno mięśnie prawego barku, obraca głowę powoli w lewo, a potem w prawo – podbródek trzyma prosto. Głową powinno sięgać jak najdalej w prawo i lewo, aby rozluźnić mięśnie szyjne. Robi wdech, gdy głowa jest najbardziej wychylona, w miejscu, gdzie ręka trzyma ramię, a wydech w czasie obrotu głowy. Powtarza ćwiczenie, trzymając lewą ręką lewe ramię.

 

Matematyka -   aby dziecko lepiej sobie radziło, wystarczy ćwiczyć raz dziennie każde ćwiczenie po 3 minuty

  • Pompowanie  piętą –  dziecko stoi prosto, wysuwa lewą nogę do tyłu, stawiając ją na palcach. Robi wydech i jednocześnie zgina prawą nogę w kolanie. Piętę lewej nogi stara się postawić na podłodze. Robi wdech, podnosi się, prostując prawą nogę i podnosząc piętę lewej nogi (powinna być wyprostowana). Po dwóch minutach takiej gimnastyki to samo ćwiczenie wykonuje, wysuwając do przodu prawą nogę.
  • Wahadło – ćwiczący opuszcza jak najniżej podbródek i porusza nim powoli od jednego ramienia do drugiego, swobodnie przy tym oddychając.

             Picie wody – to istotny element ćwiczeń Kinezjologii Edukacyjnej. Należy wypić w ciągu dnia taką ilość szklanek, ile wynosi 1/11 wagi ciała. Dostarczanie odpowiedniej ilości wody jest niezbędnym ćwiczeniem wstępnym, zaczyna się od tego zajęcia, ponieważ woda zapewnia odpowiedni poziom energii i ułatwia mózgowi przyswojenie informacji.

Polecana literatura:  „Gimnastyka Mózgu – zbiór ćwiczeń” oraz „Wesołe ósemki album rysunków – pomoc do ćwiczeń”. Obie autorstwa dr. Paula E. Dennisona i Gail Dennison, Wydawnictwo International Neurokinesiology Institute.

Opracowała: Janina Dikolenko