Przedszkole eko w Sianowie
Żłobek Gminny "Skrzat" w Sianowie

ul. Słowackiego 3
76-004 Sianów

Tel/fax. (094) 318-52-94
przedszkole.sianow@wp.pl

Wtorek 25. Lipca 2017
Imieniny: jakuba, Krzysztofa i Walentyny

Przedszkole gminne w Sianowie

Komputer w życiu dziecka

Rodzicu!

Relacja człowiek – komputer jest bardzo specyficzna, gdyż sam komputer może być traktowany jako swego rodzaju „partner” lub „substytut człowieka”. Warto poznać najbardziej charakterystyczne cechy tej interakcji, gdyż łatwiej nam wtedy zrozumieć zasady, jakie powinniśmy wprowadzić, przygotowując dzieci do właściwego korzystania z komputera.

  • Ø Komputer jest zawsze gotowy do podjęcia zabawy, pracy, nauki, nie naraża na odmowę czyodroczenie potrzeb, zawsze ma czas i „ochotę”, nie męczy się, nie denerwuje.
  • Ø Stała gotowość komputera umożliwia wielokrotne powracanie do tych samych miejsc, scenlub akcji.
  • Ø Gra komputerowa daje graczowi poczucie siły, niemalże wszechwładzy, to gracz decyduje o przerwaniu gry, wznowieniu próby.
  • Ø Komputer nie okazuje złości, rozczarowania, nie zawstydza, jest sprawiedliwy, cierpliwyi zawsze daje drugą szansę.
  • Ø Daje możliwość zaspokojenia różnych potrzeb z dowolnie wykreowanym na ekranie obiektem– partnerem.
  • Ø Daje okazję do projekcji marzeń, pragnień czy ćwiczenia ról – często stanowi ucieczkowy,nierealny świat.
  • Ø Komputer jest odporny na irytację, gniew czy atak.
  • Ø Kontakt z komputerem umożliwia przeżywanie bezpiecznego i kontrolowanego ryzyka.
  • Ø Komputer pozwala na zmianę tożsamości.

 Proces przygotowania dzieci do właściwego korzystania z komputera i innych mediów rozpoczyna się od najwcześniejszych lat, poprzez kształtowanie niezbędnych umiejętności i nawyków. Można to zrobić za pomocą wprowadzenia określonych zasad regulujących kontakt dziecka z komputerem.

 Zasady rozsądnego korzystania z komputera przez dzieci w wieku przedszkolnym

Rodzicu!

1. Starannie reguluj czas i sposób użytkowania komputera. 3-, 4-latkowi wystarczy kilkanaście minut dziennie przy komputerze i nie częściej niż trzy razy w tygodniu. U 5- i 6-latków można ten czas wydłużyć do godziny 3 razy w tygodniu.

2. Zorganizuj dziecku czas i możliwości normalnego kontaktu z rówieśnikami – zabawę na świeżym powietrzu, spacer lub wycieczkę rowerową.

3. Kupuj dzieciom gry edukacyjne promujące wartości wyższe.

4. Przejmij większą kontrolę nad czasem dziecka, naucz go, jak można ciekawie i miło spędzić czas bez komputera.

5. Pamiętaj, że najbardziej szkodliwy wpływ na dzieci mają sceny, w których osoba stosująca przemoc jest nagradzana.

6. Wybierz porę korzystania z komputera, wyznacz limit czasowy.

7. Jeśli tylko to możliwe, bądź przy dziecku, gdy korzysta z komputera, lub przynajmniej monitoruj, co konkretnie robi.

8. Wspólnie z dzieckiem oceniajcie to, z czego korzysta dziecko.

9. Nie używaj komputera jako „opiekunki” dla dziecka ani formy przekupstwa lub nagrody.

10. W czasie korzystania z komputera dziecko nie powinno podjadać.

11. Wytłumacz dziecku, że korzystanie z komputera ma swoje granice.

12. Dawaj dobry przykład. Komputer nie może zastąpić Ciebie – baw się z dzieckiem, czytaj mu książki, opowiadaj bajki.

 

Pozytywne strony umiejętnego korzystania z komputera przez dzieci w wieku przedszkolnym:

  • Ø ważne źródło informacji oraz wiedzy,
  • Ø uczestniczenie na bieżąco w życiu świata,
  • Ø wartościowe narzędzie nauczania przez programy edukacyjne,
  • Ø możliwość odkrywania innych kultur, odwiedzania i poznawania nowych miejsc,
  • Ø szerzenie oświaty i kultury,
  • Ø inspirowanie zainteresowań, sprzyjanie ich rozwijaniu,
  • Ø wzajemna komunikacja międzyludzka,
  • Ø dostarczanie tematów do wspólnych rozmów i dyskusji,
  • Ø sprzyjanie kształtowaniu osobowości,
  • Ø inspirowanie i kształtowanie ludzkiego postępowania na płaszczyźnie indywidualnej, rodzinnej,społecznej.

 

Negatywne skutki nieumiejętnego korzystania z komputera przez dzieci w wieku przedszkolnym:

  • Ø ogranicza kontakty społeczne z rówieśnikami oraz członkami rodziny;
  • Ø może prowadzić do uzależnienia;
  • Ø jest stratą czasu;
  • Ø może zaburzać rozwój intelektualny oraz mieć negatywny wpływ na psychikę dziecka:

− opóźnienia sprawności czytania i pisania (ręka dziecka ma mało okazji, by przyzwyczaić się do odpowiedniego trzymania długopisu),

− osłabienie wyobraźni i kreatywności,

− opóźnienie w rozwoju społecznym oraz intelektualnym,

− obniżenie sprawności myślenia abstrakcyjnego i fantazji oraz bierność i lenistwo umysłowe,

− obciążenie układu nerwowego – zmęczenie, apatia,

− słaba koncentracja uwagi, niepokój ruchowy,

− osłabienie zdolności do samodzielnej zabawy,

− lęk, rozdrażnienie, napięcia, chwiejność emocjonalna;

  • Ø powoduje wzrost agresywności u dzieci;
  • Ø może negatywnie wpływać na rozwój emocjonalny, moralny, społeczny;
  • Ø może wpływać na niezdrową postawę dziecka wobec seksualności człowieka;
  • Ø zaburza relacje i rytuały rodzinne;
  • Ø powoduje szkody w sferze zdrowia fizycznego:

− wady wzroku, postawy,

− jedna z przyczyn otyłości spowodowanej brakiem ruchu oraz podjadaniem podczas korzystania z komputera,

− tzw. „choroba komputerowa”: wady postawy – zapadnięta klatka piersiowa, zaokrąglone plecy, zwiotczałe mięśnie, schorzenia oczu, lęki nocne.

 

Grażyna Tworska

na podstawie artykułuMarzeny Frąckowiak