Przedszkole eko w Sianowie
Żłobek Gminny "Skrzat" w Sianowie

ul. Słowackiego 3
76-004 Sianów

Tel/fax. (094) 318-52-94
przedszkole.sianow@wp.pl

Wtorek 21. Listopada 2017
Imieniny: Janusza, Marii i Reginy

Przedszkole gminne w Sianowie

Sok, czy woda?

Co podać dziecku do picia, wodę czy sok?

Nie tylko wtedy, gdy z nieba leje się żar, powinno dbać się o to, by dziecka nie męczyło pragnienie. Pamiętać jednak należy,
że nie tylko ilość wypijanych napojów ma znaczenie,
ale również jakość. A więc… co podawać dziecku do picia? Woda, soczek czy herbatka – pewnie często zastanawiamy się, jaki napój posłuży twojemu malcowi.  Wiadomo, że aby dziecko było zdrowe, musi dużo pić. Płyny są bowiem niezbędne
do większości procesów zachodzących w organizmie człowieka, m.in. do trawienia pokarmów czy usuwania toksyn i produktów przemiany materii. Pomagają też regulować ciepłotę ciała. Ilość płynów, które twój maluch powinien wypić, zależy od jego diety, wieku, samopoczucia i warunków zewnętrznych.
Im wyższa temperatura, tym większe odczuwamy pragnienie. Niemowlęta potrzebują 100-120 ml płynów na kilogram masy ciała. Półroczny maluszek o wadze 7 kg powinien dostać
ok. 700-800 ml płynów (znajdzie je nie tylko w wodzie
i soczkach, ale też zupach czy soczystych owocach). Starsze dzieci, ważące 10-20 kg, potrzebują 1 litra wody plus 50 ml
na każdy kilogram powyżej 10 kg. Dwulatek o wadze ok. 13 kg powinien zaś wypijać 1100-1200 ml wody.

Płyny, które nie tylko zaspokoją pragnienie malucha,
ale też wyjdą mu na zdrowie:

Woda
Czysta woda zdrowia doda - choć brzmi to jak slogan taka właśnie jest prawda! Nic tak jednak nie gasi pragnienia
jak woda. To najlepszy napój, jaki w ogóle możemy podać naszemu maluchowi.  A ponieważ to właśnie rodzice uczą swą pociechę poznawania smaków, warto więc już na początku zatroszczyć się o to, by dziecko polubiło nie tylko napoje
o wyrazistym i słodkim smaku, ale by piło przede wszystkim wodę. Woda ma zbawienną moc i dzięki niej, chronimy nasze maluchy przed wieloma kłopotami, które na przykład pojawiają się, jeśli wybieramy soki z dużą ilością cukru. Pamiętaj,
że dzieci, które ukończyły rok mogą pić wodę mineralną średniozmineralizowaną niskosodową, a po drugim roku życia również wodę średniosodową (informacje o zawartości sodu znajdziesz na etykiecie!). Możesz smykowi podać także wodę źródlaną, która ma niską zawartość składników mineralnych, dlatego jest bezpieczna nawet dla najmniejszych dzieci. A jeśli twoje dziecko skończyło 3 latka może poznać smak wody stołowej. Poprzez wodę dziecko może w pełni zaspokoić swoje pragnienie, omijając cukry, które dla malucha są niezwykle szkodliwymi.

Herbatki
Jak ją wybrać? Zwróćmy uwagę na etykietę:
- czy posiada napis: „produkt dietetyczny specjalnego przeznaczenia żywieniowego”;
- by herbatka nie zawierała: czarnej herbaty i cukru;
Herbatki owocowe będą najlepsze dla dziecka. Zwróćmy szczególną uwagę na nie, bo można paść ofiarą pięknego opakowania. To, że na pudełku jest morela nie oznacza jeszcze, że kupuje się herbatę morelową! Może się okazać, ze to czarna herbata z owocowym aromatem. A taki napar może być szkodliwy dla twojego dziecka! Wybierajmy więc mieszanki składające się wyłącznie z suszonych owoców.
Herbatki ziołowe podawaj z umiarem, ale systematycznie. Mają one właściwości lecznicze i nie można przesadzać z ich ilością
i stężeniem. Niech dziecko zapozna się ze wszystkimi smakami. Mają wiele różnych właściwości: mogą wspomagać trawienie, poprawiać odporność, zapobiegać wyziębieniu. Dziecko pijące zioła na co dzień łatwiej leczyć ziołami, jeżeli jest chore. .Dopytaj lekarza, jakie herbatki tego typu będą najlepsze
dla Twojego dziecka. Wybór jest duży, np.: herbata z mięty, kopru włoskiego, pokrzywy, kwiatu bzu, lipy, rumianku itp.
Uważajmy na herbaty granulowane. Powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy nie są dodatkowo słodzone i na pewno przeznaczone dla dzieci! Herbaty traktujmy jako urozmaicenie płynów, nie podawaj ich w dużych ilościach. Nie przyzwyczaj dziecka do słodkich napojów. Grozi to próchnicą mlecznych zębów. Jest to kolejna alternatywa, a nie podstawowy płyn, który dostarczasz maluchowi. Pozytywne skutki picia herbaty: na przykład herbaty z malin zwierają witaminę C.

Soki owocowe

Mają mnóstwo witamin, dlatego mamy chętnie podają
je dzieciom. Można je przygotować w domu (dla niemowląt najlepszy jest sok z marchwi, dwulatki mogą już pić także sok pomarańczowy) lub kupić gotowy w szklanej butelce albo kartoniku. Postawmy na jakość i wybierajmy tylko takie soczki, które zostały wyprodukowane z myślą o najmłodszych. Pamiętajmy, że produkty przeznaczone dla dzieci mają
na etykiecie napis środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego.
Trzeba jednak pamiętać, że nawet niesłodzone soczki zawierają duże ilości naturalnych cukrów, więc dzieci tracą po nich apetyt na bardziej treściwe posiłki. Zalecana ilość soku dla roczniaka wynosi maksymalnie 150 ml dziennie. Można, poświęcić swój czas i samemu przygotować sok. Wycisnąć sok na przykład
z pomarańczy. Dobre są także soki owocowe przecierowe
z drobinami miąższu, w których znajduje się błonnik, regulujący trawienie. Soki warzywne przecierowe mają te same zalety
co surówki. W miąższu tak samo jak w sokach owocowych, znajduje się błonnik. Spróbujmy soków jednodniowych. Kiedy dziecko podrośnie, eksperymentujmy z ciekawymi smakami,
na przykład: sok z buraków. Pozytywne skutki picia soków: zwierają witaminy i żelazo, błonnik.

Kompot
Warto również zwrócić uwagę na domowe kompoty,
bez sztucznych barwników i jakichkolwiek konserwantów, jeśli oczywiście nie są zawarte w nich duże ilości cukru, a sam czas gotowania nie jest zbyt długi. Dobrym rozwiązaniem
są kompoty z wiśni, porzeczek i truskawek. Odradza się dawania maluchowi kompotu z rabarbaru, gdyż zawiera on zbyt dużo szczawianów, które utrudniają dziecku wchłanianie,
tak ważnego dla niego wapnia. Jeśli mamy możliwości, możemy zabrać się za przygotowanie specjalnych kompotów dla naszych maluchów, które latem, będą idealnym napojem do ochłody.

Co zaś z napojami gazowanymi, słodzonymi herbatami
i różnego rodzaju lemoniadami?

Zrezygnujmy z kolorowych, słodkich napojów – zawierają niezdrowe dodatki, są kaloryczne i hamują apetyt. Mogą sprzyjać otyłości oraz próchnicy zębów. Nie są to napoje, które powinniśmy dawać naszemu maleństwu. Uważajmy zwłaszcza na te o smaku owocowym – zawierają niewielkie ilości soku (kilka procent). Zazwyczaj są chemicznie konserwowane, sztucznie barwione i aromatyzowane. Z kolei w coca-coli oraz pepsi-coli znajduje się kofeina, która pobudza układ nerwowy, podnosi ciśnienie krwi i zaburza przyswajanie żelaza. Te napoje nie są dla dzieci. Rynek jest tak duży, że mamy ogromny wachlarz wyboru, a to sprawia, iż takie rozwiązania musimy omijać szerokim łukiem. Nie są one zdrowe, niczego dobrego nie wprowadzają i po prostu nie warto na nie stawiać.

 

Wybór tego, co możemy dać dziecku do picia jest ogromny. Nie musimy decydować się tylko na jedno rozwiązanie, nie musimy być monotonni i nudni. Dziecku należą się różne smaki i my możemy ich dostarczać. Pamiętajmy jednak o najważniejszej zasadzie - najważniejsza jest woda, którą podajemy zawsze, gdy dziecku chce się pić.