Przedszkole eko w Sianowie
Żłobek Gminny "Skrzat" w Sianowie

ul. Słowackiego 3
76-004 Sianów

Tel/fax. (094) 318-52-94
przedszkole.sianow@wp.pl

Czwartek 23. Listopada 2017
Imieniny: Adeli, Felicyty i Klemensa

Przedszkole gminne w Sianowie

Zdrowe zęby, piękny zgryz

Zdrowe ząbki - piękny zgryz. Zapobieganie wadom zgryzu i próchnicy. Jak nauczyć dziecko prawidłowo szczotkować ząbki.

Jak zapobiec wadom zgryzu?

  Choć wady zgryzu u dzieci są różne, mają jedną wspólną cechę – nie są defektem kosmetycznym, lecz problemem zdrowotnym, który będzie miał wpływ na ich dorosłe życie. Aby zapobiec rozwojowi wad zgryzu u dziecka, należy przede wszystkim pamiętać, by prawidłowo układać je w czasie snu i karmienia, używać odpowiednio ukształtowanych smoczków, zapobiegać nawykom ssania palca, warg, policzków, nagryzania różnych przedmiotów. Bardzo ważne jest również to, by nie zaniedbywać higieny jamy ustnej i leczyć próchnicę zębów już od najwcześniejszych lat życia dziecka. Na wady zgryzu u dziecka rodzice nieświadomie „pracują” już niemal od chwili jego narodzin. Dlatego profilaktykę prawidłowego zgryzu dobrze zacząć jeszcze w kołysce.

Zapobieganie złym nawykom

Szkodliwe nawyki, wykonywane nieświadomie i niecelowo, nazywamy parafunkcjami. Najczęstszym z nawyków ustnych jest ssanie, występujące pod różnymi postaciami. Odruch ssania może przejść w nawyk u dzieci lękliwych, nieśmiałych czy też nadpobudliwych, a także wychowywanych w trudnych warunkach społecznych. Zdecydowanie łatwiej jest nie dopuścić do powstania nawyku, niż później go zlikwidować. Ssanie smoczka przez dłuższy czas może doprowadzić do zaburzeń zgryzowych, takich jak: tyłozgryz, tyłożuchwie, zgryz otwarty przedni, zwężenie szczęk, wychylenie lub wysunięcie siekaczy górnych. W przypadku gdy zauważymy nawyk ssania palca, najłatwiej jest go wyeliminować stosując proste metody zapobiegawcze, takie jak luźne rękawiczki bez palców lub zaszycie rękawków piżamy, gorzkie lakiery i płyny do smarowania palca.

Dbanie o higienę jamy ustnej

Próchnica i jej skutki są najczęstszymi przyczynami powstawania nabytych wad narządu żucia. Dbanie o higienę jamy ustnej należy rozpocząć od przemywania wałów dziąsłowych już u niemowlęcia. Do tego celu można używać gazy nawiniętej na palec, zamoczonej w naparze z ziół lub soli fizjologicznej. W drugim roku życia dziecka warto rozpocząć naukę płukania ust wodą, a u trzylatka wprowadzamy naukę czyszczenia zębów szczoteczką i pastą. Pastę z fluorem można wprowadzić dopiero wtedy, gdy mamy pewność, iż dziecko dokładnie wypłucze jamę ustną. Warto również pamiętać o tym, że rodzaj i konsystencja pokarmu powinny być dostosowane do wieku dziecka. Po pojawieniu się siekaczy w jamie ustnej, należy zachęcać do odgryzania i żucia pokarmów o twardszej konsystencji, np. biszkoptów. Podczas żucia i gryzienia twardych pokarmów dochodzi do prawidłowego kształtowania się stawu skroniowo-żuchwowego oraz do mechanicznego oczyszczania powierzchni zębów z resztek pokarmu. W przypadku utraty zębów na skutek próchnicy czy urazu, należy bezwzględnie pamiętać o stosowaniu utrzymywaczy przestrzeni lub protez dziecięcych.

Zgryz dziecka: nie przedłużaj karmienia butelką
Już w drugim półroczu życia lepiej podawać dziecku mleko i napoje w kubeczku z ustnikiem. Pijąc  z butelki, niemowlęta wsuwają bowiem język między dziąsła, i jest to zupełnie naturalne, ale w pewnym wieku (tzn. około drugich, trzecich urodzin) może prowadzić do wad zgryzu. Picie z kubeczka pomaga zaś dziecku rozwijać sprawność mięśni żuchwy. Naukę można zacząć około 6. miesiąca życia.

Żucie i gryzienie ma wpływ na zęby dziecka
Gdy do menu dziecka wprowadzisz już stałe pokarmy, zadbaj o to, by stopniowo zmieniać ich konsystencję na taką, która wymaga żucia, a potem gryzienia. To konieczne, by prawidłowo ukształtował się zgryz dziecka i aparat mowy niemowlęcia. Od tego, kiedy dziecko zacznie żuć i gryźć, zależy, kiedy zacznie mówić, bo gdy gryzie (a nie połyka) pokarm, pracuje cały kompleks mięśni żuchwy, które dzięki temu rozwijają się i wzmacniają. Te same mięśnie będą mu potem potrzebne do mówienia. Około 8.–10. miesiąca życia dziecka obiady i deserki nie muszą być już idealnie roztarte, mogą się w nich pojawiać niewielkie, ale miękkie cząsteczki warzyw i owoców, np. starte na tarce albo rozgniecione widelcem na talerzyku (nadal jednak dokładnie trzeba siekać mięso). Roczne dziecko nie powinno już jeść papek, powinno za to jadać zupy z pływającymi w nich kawałkami pokrojonych jarzyn, a na drugie danie dostawać mięso z jarzynami i radzić sobie z większymi cząstkami owoców.

Przekąski po myciu zębów powodują próchnicę u dzieci?
S
zczególnie groźne dla zębów jest jedzenie słodyczy i picie słodkich napojów między posiłkami oraz przed snem. Wieczorem, po umyciu zębów, nie wolno już nic jeść ani pić: schrupanie jabłka lub wypicie szklanki ciepłego mleka to prosta droga do próchnicy. Bezpieczniej jest najpierw zjeść jabłko albo wypić mleko, a potem dokładnie umyć zęby.

Słodycze sprzyjają próchnicy u dzieci
U dzieci szkliwo jest znacznie słabsze, więc w zasadzie w ogóle nie powinny jadać słodyczy. Dlatego tak dobrym rozwiązaniem jest jeden „słodki dzień” w tygodniu. Trzeba jednak pamiętać, że w tym dniu dzieci muszą wyjątkowo starannie czyścić zęby. Jeśli zaś koniecznie chcą łasować co dzień, lepiej kupować im zwykłą czekoladę, a nie landrynki, lizaki czy ciągutki. Czekolada, choć bardzo słodka, szybko się rozpuszcza i nie pozostaje na zębach. Natomiast wszelkie kleiste słodycze mogą tkwić w zakamarkach jamy ustnej godzinami.

Guma zapobiegnie próchnicy, gdy dziecko nie może umyć zębów
Warto się przyzwyczaić do kończenia posiłków żuciem bezcukrowej gumy, zwłaszcza gdy nie mamy możliwości umycia zębów. Zawarte w niej substytuty cukru, np. ksilitol, nie rozkładają się w postaci kwasów, przywracają w ustach naturalne pH i tym samym zapobiegają powstawaniu płytki nazębnej. Ponadto żucie usuwa resztki posiłku nawet z najbardziej niedostępnych rejonów jamy ustnej i ułatwia wydzielanie śliny, której składniki mineralne wnikają do szkliwa i wzmacniają je.

Higiena jamy ustnej u dzieci
Opiekunowie dziecka nie mogą zapominać o wypracowaniu u malucha nawyku regularnego mycia zębów, najlepiej po każdym posiłku. To zagwarantuje mocne zęby w przyszłości.

Próchnica to choroba zmineralizowanych cząstek zęba, spowodowana działaniem na powierzchnię zęba kwasów wytwarzanych przez bakterie obecne w płytce nazębnej. Istotnym elementem tego procesu jest zaburzenie równowagi pomiędzy mineralizacją – czyli uwapnianiem zęba, a jego demineralizacją – czyli utratą struktur zęba. Do czynników, które biorą udział w procesie powstawania próchnicy u małych dzieci należą: bakterie obecne w płytce nazębnej, węglowodany, czyli cukry zawarte w pokarmie, podatność tkanek zęba na odwapnienie związane z niedostateczną mineralizacją,skład śliny, jej ilość i zdolność odkwaszania zawartości jamy ustnej, czas oddziaływania wymienionych czynników na tkankę zęba.

Zapobieganie próchnicy u dzieci

Próchnica zębów u dzieci rozwija się także jako efekt nieprawidłowej diety, dlatego też zapobieganie tej chorobie zębów powinno uwzględniać również odpowiednią dietę. W profilaktyce próchnicy u małych dzieci pamiętaj o: stosowaniu zdrowej diety, ponieważ ma to też znaczenie dla rozwoju i zapobiegania próchnicy u dzieci, wprowadzeniu pokarmów o stałej konsystencji po ukończeniu 1 roku życia, ograniczeniu słodyczy do minimum (jeśli chcesz dawać słodycze, wprowadź zasadę „czas cukierka”), ograniczeniu podawania dziecku węglowodanów oczyszczonych, np.: białego cukru, białej mąki oraz produktów przetwarzanych technologicznie, nauczeniu dziecka picia wody, podawaniu dziecku przed spaniem, po umyciu zębów tylko wody, wyeliminowaniu częstego pojenia słodkimi płynami i zasypiania z butelką.

Prawidłowa dieta to ważny element profilaktyki stomatologicznej, na który składają się: odpowiedni poziom składników mineralnych, odżywczych i witamin oraz racjonalne dawkowanie cukrów i odpowiednia konsystencja pożywienia.

Jak nauczyć dziecko prawidłowo myć zęby

Warto tłumaczyć naszym maluchom, dlaczego muszą dbać o zęby. Mówmy do nich językiem, który zrozumieją i nigdy nie straszmy dentystą! Można opowiadać zmyślone na poczekaniu bajki, o tym, dlaczego małe ząbki potrzebują być czyste, można też kupić gotową książeczkę, której bohaterem będzie dziecko w podobnym wieku.

Dziecko w wieku przedszkolnym umie już samodzielnie myć zęby, ale nadal powinno to robić pod nadzorem dorosłych. Pamiętajmy, że ciągle jesteśmy dla naszych pociech największym autorytetem. Pokazujmy im, jak prowadzić szczoteczkę, uświadamiajmy, że nie tylko szorowanie od lewej do prawej jest istotne, ale także ruchy okrężne i czyszczenie zębów od wewnętrznej strony. Niech zobaczą, że język również trzeba czyścić. Niektóre szczoteczki są tak skonstruowane, że myjąc zęby oczyszczamy również policzki, bakterie bowiem osadzają się w całej jamie ustnej.

Dzieci powyżej szóstego roku życia mają do dyspozycji specjalne płyny do płukania jamy ustnej. Zazwyczaj przeznaczone są do stosowania po myciu zębów, ale są i takie, których używa się przed szczotkowaniem. Farbują osad nazębny, na przykład na niebiesko, i dziecko widzi, gdzie powinno szczotkować dokładniej. Jego zadaniem jest usunięcie kolorowych miejsc.

Ilość  i czas
Nie tylko technika mycia jest ważna. By utrzymać zęby w dobrym stanie, pamiętajmy o czasie przeznaczonym na ich mycie. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by było to od 2 do 3 minut. Gdy widzimy, że nasze dziecko się nudzi, możemy umilić mu czas śpiewaniem ulubionej piosenki, wcześniej umawiając się z maluchem, że skończy mycie, gdy umilknie piosenka. Niektórzy rodzice opowiadają, że sprawdzają się małe klepsydry: dziecko myje ząbki dopóki nie przesypie się cały piasek z jednej komory do drugiej.

Ucząc dziecko mycia zębów pamiętaj o kilku zasadach

Pozwól dziecku jak najwcześniej bawić się szczoteczką. Niech się z nią ‘zaprzyjaźni’.
Zachęcaj malucha do samodzielnego szczotkowania zębów.
Jeśli boisz się, że smyk niedokładnie wyczyści zęby spróbuj pójść z dzieckiem na kompromis. Najpierw mamusia umyje Ci ząbki, a później Ty sam poprawisz? Dobrze?
Pomagaj, zachęcaj, chwal, a nie karć.
Szczotkuj zęby razem ze swoim dzieckiem. Niech obserwuje jak Ty to robisz.
Ustaw lustro w łazience tak, aby dziecko mogło obserwować się podczas szczotkowania.
W higienie jamy ustnej bardzo ważna jest systematyczność. Zęby małych dzieci powinny być myte regularnie dwa razy dziennie.

DZIECI DO 2 ROKU ŻYCIA

Najczęściej już roczne dzieci interesują się szczoteczką do zębów, chętnie również biorą przykład naśladując szczotkowanie zębów przez rodziców. Ważne jest aby od samego początku zabiegi higieniczne odbywały się w miłej, bezstresowej atmosferze np. w trakcie kąpieli, podczas śpiewania piosenek. Myjemy dziecku wszystkie zęby, z każdej strony przy użyciu pasty do zębów ze zmniejszona zawartością fluoru (pasta zalecana < 6 roku życia zawierająca 500ppmF= 0,050% fluoru), a resztki pasty koniecznie usuwamy wilgotnym gazikiem nawiniętym na palec. Ilość nakładanej przez nas pasty wielkością równać się powinna połówce paznokcia małego palca dziecka (mały groszek), a pastę tę należy wetrzeć we włosie szczoteczki. Pilnujmy, by dziecko nie ssało szczoteczki z pastą i nie używało szczoteczki, zwłaszcza z nałożoną pastą, bez nadzoru dorosłych.

Dzieci nie od razu podchodzą do szczotkowania zębów z entuzjazmem, to konsekwencja i cierpliwość rodziców oraz opanowanie przez nich prawidłowej techniki mycia spowodują że mycie zębów nie będzie dla dziecka nieprzyjemnym obowiązkiem.

Pierwsza wizyta dziecka u dentysty powinna odbyć się ok. pierwszego roku życia. Będzie to wizyta adaptacyjna na której dentysta oceni stan uzębienia, udzieli wskazówek na temat higieny jamy ustnej oraz odpowie na wszystkie pytania rodziców. Aby w pełni zabezpieczyć zęby przed próchnicą zaleca się profesjonalną fluoryzację zębów w gabinecie stomatologicznym.

DZIECI OD 2 DO 5 lat

U dzieci po 2 roku życia ilość pasty może być większa (wielkość odpowiadająca małemu groszkowi) ale również powinna być wtarta we włosie szczoteczki. Niektóre szczoteczki dziecięce mają specjalnie zaznaczony na włosiu obszar, pokazujący ilość pasty, którą można nałożyć. Po każdym szczotkowaniu należy zetrzeć z zębów dziecka resztki pasty wilgotnym gazikiem. Mimo tego, iż czasami już 2-letnie dzieci sprawnie posługują się szczoteczką, to do obowiązku rodzica należy poprawienie mycia zębów po dziecku. Kontrola i poprawianie mycie zębów przez rodzica powinno być wykonywane przynajmniej do 6, a czasami nawet do 11 r.ż., zależy to od oceny higieny jamy ustnej podczas wizyty u stomatologa. Od 2 r.ż powinna rozpocząć się nauka plucia i płukania jamy ustnej i dopiero po całkowitym opanowaniu tej umiejętności przez dziecko należy zmienić pastę do zębów na tę o zwiększonej zawartości fluoru (pasta dla dorosłych).

U dzieci młodszych – do 3 r.ż. zęby należy szczotkować przynajmniej 2 razy dziennie, absolutne minimum to mycie po ostatnim wieczornym posiłku. U dzieci starszych poleca się mycie zębów po każdym posiłku. Szczotkowanie zębów, przez osobę dorosłą i częściowo przez dziecko, powinno trwać 2-3 min. Dla dzieci w wieku przedszkolnym polecana jest technika mycia ruchami okrężnymi oraz technika szorowania. Rozpoczynając od powierzchni zewnętrznej zębów, od tyłu do przodu, wykonujemy ruchy okrężne (rysowanie kółek) lub ruchy poziome. Powierzchnie wewnętrzne zębów górnych i dolnych czyścimy ruchami wymiatającymi, prowadząc szczoteczkę od strony dziąsła do szczytów zębów, natomiast powierzchnie żujące zębów oczyszcza się ruchami poziomymi.

Dzieci 3-letnie chętnie naśladują dorosłych, obserwowanie rodziców szczotkujących zęby oraz uświadamianie istoty mycia zębów by ochronić je przed bakteriami utrwali w dziecku prawidłowe nawyki codziennego szczotkowania zębów rano i wieczorem.

Należy również przyzwyczajać dziecko do stosowania nitki do zębów, już po 3 r.ż. rodzic powinien delikatnie oczyszczać przestrzenie przynajmniej pomiędzy ostatnimi a przedostatnimi zębami mlecznymi.

DZIECI POWYŻEJ 5 ROKU ŻYCIA

Dzieci powyżej piątego roku życia w większości szczotkują już zęby samodzielnie, mimo to nadal mycie powinno być kontrolowane i poprawiane przez rodzica. Szczoteczkę do zębów należy zmienić na nieco większą niż dla maluchów, i dodatkowo może być wyposażona w powierzchnie do czyszczenia języka i policzków. Zużycie szczotki zależy od czasu i siły z którą dziecko jej używa. Najmłodsze dzieci używają szczotki przez maksymalnie trzy miesiące, starsze dzieci krócej – dwa, a nawet miesiąc. Jeśli włosie szczoteczki rozchyla się i nie jest sprężyste to znak, że szczoteczkę należy wymienić na nową. Ponadto, dzieci powyżej piątego roku życia można uczyć samodzielnego posługiwania się nicią dentystyczną i oczyszczania wszystkich powierzchni między zębami.

Dzieci powyżej 6 roku życia mogą, poza szczotkowaniem zębów, stosować płukanki do ust z fluorem. Płukankę należy stosować raz dziennie, po wieczornym myciu zębów, a po jej użyciu nie należy płukać jamy ustnej wodą.

Około 6 roku życia wyrzynają się pierwsze stałe zęby trzonowe, często niezauważane i traktowane przez rodziców jako kolejne zęby mleczne. Należy pamiętać, by po skończeniu przez dziecko 6 r.ż. zgłosić się na wizytę do stomatologa dziecięcego, który oceni stan wyrzynających się zębów i zdecyduje o ich zabezpieczeniu (polakowaniu bruzd), oraz udzieli, zarówno rodzicom jak i dziecku, wskazówek dotyczących prawidłowych technik mycia zębów i stosowania nici dentystycznej.

Zdrowe zęby, piękny zgryz | Skrzat

Błąd

Komunikat o błędzie

  • Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/virtualki/124326/includes/common.inc:2699) w drupal_send_headers() (linia 1217 z /home/virtualki/124326/includes/bootstrap.inc).
  • PDOException: SQLSTATE[HY000]: General error: 2006 MySQL server has gone away: SELECT 1 AS expression FROM {variable} variable WHERE ( (name = :db_condition_placeholder_0) ); Array ( [:db_condition_placeholder_0] => cron_last ) w variable_set() (linia 976 z /home/virtualki/124326/includes/bootstrap.inc).
Wystąpił niespodziewany błąd. Proszę spróbować później.

Uncaught exception thrown in shutdown function.

PDOException: SQLSTATE[HY000]: General error: 2006 MySQL server has gone away: DELETE FROM {semaphore} WHERE (value = :db_condition_placeholder_0) ; Array ( [:db_condition_placeholder_0] =&gt; 3762581745a162c8cad2765.47700691 ) in lock_release_all() (line 269 of /home/virtualki/124326/includes/lock.inc).